Winkelwagen

Mini Cart

De historie van het merk Chloé

Chloé is opgericht in 1952 door Gaby Hanoka die geboren is in Alexandria, Egypte. In 1945 verhuist zij samen met haar man Raymond Aghion naar Parijs. Het begint met een kleine collectie, maar het gaat Gaby Aghion snel voor de wind. Door als een van de eerste merken luxe ready-to-wear kleding te maken. Het blijkt dat hier veel behoefte aan is. Elegant, modern en van hoge kwaliteit.

De eerste fashion show wordt gehouden in het Café de Flore in 1957. Tot midden in de jaren 60 worden de fashion shows van Chloé gehouden in cafés. In 1958 wordt de eerste designer aangenomen, Gérard Pipart.

Door romantisch, cool en glamoureus te zijn sluiten de designs van Chloé perfect aan bij de aspiraties van jonge vrouwen. Dit verklaart ook het succes. In de jaren 60 vertrouwt Gaby Aghion het merk toe aan een nieuwe generatie designers. Gerard Pipart, Maxime de La Falaise, Michèle Rosier, Graziella Fontana en Karl Lagerfeld moeten haar visie verder brengen. Samen floreert deze nieuwe generatie onder de artistieke directie van Gaby Aghion.

Zo ontwerpen Gaby en Maxime de La Falaise het iconische Embrun, een soort shirt-jurk. Wie een shirt-jurk draagt is zorgeloos, was het statement. Ook introduceert Chloé de zijden blouse, wat een essentieel onderdeel wordt van het merk. Karl Lagerfeld groeit in deze tijd uit tot de belangrijkste designer van Chloé.

In 1972 opent Chloé haar eerste boetiek op de hoek van het rue de Bac en rue de Gribeauval in Parijs. Zo is de zwart-witte Rachmaninoff jurk heel herkenbaar. Net als de Chloé cape die zowel in de zomer als in de winter te dragen is. In 1975 wordt Karl Lagerfeld dé designer binnen Chloé. In dit jaar wordt ook de eerste parfum van Chloé gelanceerd. Deze fleurige, vrouwelijke geur groeit uit tot een van de populairste in die tijd.

In de jaren 80 groeien fashion shows uit tot ware feesten. Inspiratie wordt overal uitgehaald en collecties komen spectaculair tot leven op de catwalk. Zo haalt Karl Lagerfeld zijn inspiratie uit muziek en ontwerpt de Angkor jurk. Rond 1987 verlaat Lagerfeld het merk en neemt Martine Sitbon zijn plaats in als hoofdontwerper.

In 1992 keert Karl terug bij Chloé. Zijn collecties komen tot leven door de supermodellen die de jaren 90 definiëren. Jurken worden met de hand geschilderd en laten fresco’s zien van het Griekse eiland Santorini. In 1997 wordt Stella McCartney de creative director als 25 jarige is zij de jongste nieuweling ooit. Door Stella krijgt Chloé een sexyer en meer rock ‘n’ roll uitstraling. Met geprinte t-shirts en broeken met lage tailles. Door zich meer te richten op Britse pop en Girl power spreekt Chloé een nieuwe doelgroep aan.

In de 20e eeuw zal Chloé haar horizon verbreden. Door de lancering van accessoires zoals tassen, schoenen en kleine lederen producten. Ook wordt de tweede lijn ‘See By Chloé’ gelanceerd. Stella McCartney verlaat Chloé in 2001, haar rechterhand Phoebe Philo volgt haar op. Phoebe werkt veel met leer en lanceert de Paddington tas. Deze XXL tas is de eerste ‘It bag’ in de modewereld.

In 2006 introduceert Chloé de ‘wedges’. Wedges zijn schoenen in de vorm van een driehoek. De wedges definiëren de schoenen van Chloé. In 2008 wordt Hannah MacGibbon benoemd tot creative director. Zij zorgt brengt verfijning naar voren bij Chloé. Haar collecties hebben een zachte en zelfverzekerde uitstraling. 2011 begint met de komst van Clare Waight Keller. Claire moderniseert het merk. Haar collecties zijn verfijnt, comfortabel en vrij. In deze tijd worden ook ‘the Drew’ en ‘the Faye’ toegevoegd aan de Chloé Classics. Deze classics zijn schoudertassen.

In 2016 start Chloé met e-commerce. Een jaar later wordt Natacha Ramsay-Levi aangesteld als creative director. Zij richt zich voornamelijk op ready-to-wear, leer en accessoires.

blouse pristine white
€ 230,00
Hana mini black Hana mini black
Niet op voorraad
Hana mini black
Denim jurk met lange mouwen
€ 310,00