Winkelwagen

Mini Cart

05
MEI '22

Meet the owner Hanneke Lutz en ontdek het verhaal achter de kledingzaak

Als 4e generatie LUTZ heeft eigenaresse Hanneke een speciale taak; het voortzetten van een familiebedrijf. Ontdek in deze blog meer over de geschiedenis van LUTZ en laat je inspireren door Hanneke’s work drive en passie voor mode.

1. Wie is Hanneke Lutz?

 

Als 4de generatie ‘Lutz’ sta ik aan het roer van ons mooie winkel LUTZ en aan het roer van ons gezin met 3 meiden. Mode was altijd al een passie en ik ben letterlijk naast de winkel opgegroeid. In vrije uurtjes, weekenden en vakanties speelden we in de winkel of hielpen we in het magazijn met prijzen en opruimen.

Ik heb gestudeerd aan het Amsterdam Fashion Institute. Na een stage bij G-sus in Amsterdam en in Italië bij Transit, besloot ik verder te studeren en heb ik mijn Master in Marketing behaald. Vervolgens ging ik aan de slag bij het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum. Na deze omzwerving ben ik, voor mijzelf totaal onverwacht, toch in Vinkeveen terecht gekomen om in ons familiebedrijf aan de slag te gaan. Met mijn vader als mentor heb ik de overstap gemaakt en tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van. Het runnen van een winkel brengt zoveel verschillende disciplines met zich mee, daar wordt ik heel blij van!

 

Altijd overdressed of altijd underdressed?
Altijd overdressed. Ik zou diep ongelukkig worden als ik altijd underdressed zou zijn.

 

2. Hoe zou jij je style omschrijven?

Ik voel mij het lekkerste in een stoere en casual outfit. Maar ik kan ook echt blij worden van een mooie vrouwelijke set met mooie stoffen en de perfecte schnitt. Meestal met een paar goede sneakers eronder en zo af en toe een hak.

3. Waar haal je je inspiratie vandaan?

Oh van zoveel plaatsen! Uiteraard van de reisjes naar o.a. Milaan en Parijs, waar we heel veel mede-vakidioten ontmoeten. Maar ook Social Media is natuurlijk een grote bron van inspiratie. Al kan ik ook ideeën opdoen op straat en als ik lekker uit eten ben of van een inspirerend interieur. Kortom, mijn voelsprieten staan altijd aan.

4. Waarin heb jij het meeste plezier in je werk?

De diversiteit van al het werk vind ik het leukste. Van inkoop en fotoshoots tot financiën en overige administratie. Al vind ik het eerste gedeelte echt wel leuker. Maar dat weet ik ook beter te waarderen doordat ik de andere werkzaamheden er ook bij doe.

Zomer- of winterseizoen?
Moeilijk! Dan toch maar zomer door de kleuren en omdat ik meer van warmte dan van kou houd.

5. Wat motiveert jou het allermeest?

Mijn motivatie wordt getriggerd doordat ik dingen altijd graag beter wil doen. En ik vind het werk wat ik doe gewoon heel leuk, dat maakt dat de motivatie vanzelf komt. Ik hoef daar weinig moeite voor te doen.

6. Wat maakt LUTZ uniek?

Wat LUTZ uniek maakt is een combinatie van factoren. Onze merkenmix, de persoonlijke aandacht en interesse van onze stijladviseurs. Daarbij fotograferen we alles voor onze webshop zelf waardoor we unieke sets kunnen maken en heel veel inspiratie de ether in kunnen slingeren. Daarbij hebben we hele vakkundige dames op het atelier zitten, kun je neerploffen in het LUTZ café voor échte goede koffie en heerlijke thee. En om je nog verder van gemak te voorzien hebben we een eigen parkeerterrein!

7. Waar ben je het meest trots op?

Dat we het bedrijf na het overlijden van mijn vader verder uitgebouwd hebben met een succesvolle webshop, een volledig nieuw interieur en een mooie fotostudio achter de winkel. En er zitten nog meer mooie plannen in de pijpleiding!

Bad hair day of nothing to wear day?
Bad hair day, dat haar ziet niemand als je er verder goed uit ziet!

8. Wat is je droom voor LUTZ?

Altijd blijven ontwikkelen, niet stilstaan! Altijd ernaar streven om mee te doen met de mooiste winkels van Nederland in ons segment. We werken met het hele team, zowel voor als achter de schermen om altijd te verbeteren en te vernieuwen.

9. Kan je iets vertellen over de historie van LUTZ?

Mijn overgroot opa Herman Lutz is gestart met de winkel in 1904 op de plaats waar we nog altijd zitten. Hij verkocht naast modeartikelen ook stoffen, fournituren, lakens aan de meter en meer. Zelfs meubelen voor woon- en slaapkamer en vloerkleden hoorden bij het assortiment. Mijn opa Clemens en vader Henk hebben hem opgevolgd en van een dorpswinkel een winkel met internationale topmerken neergezet. En nu sta ik samen met mijn man aan het roer en mogen we voortzetten wat de voorgaande generaties hebben neergezet. Samen met een team van ruim 30 enthousiaste dames en heren. Eigenlijk runnen we twee winkels, een fysieke en een online winkel.

Sneakers of laarzen?
Sneakers, volgens mijn opa had ik hockeykuiten, dat maakt het passen van laarzen een stukje lastiger.